4. Vedtægter

Vedtægter for Grundejerforeningen Tritonparken.

Vedtægter for “Grundejerforeningen Tritonparken” dateret 5. februar 2011 er godkendt af Aalborg Kommune, Teknik- og miljøforvaltning den 16. februar 2011. [Læs mere]

 

VEDTÆGTER.

For grundejerforeningen “Tritonparken” vedrørende
matr. nr. 32 a Sdr. Tranders by, Sdr. Tranders / 3re Gug By, Sdr. Tranders.

§ 1.

Grundejerforeningens formål er at varetage de fælles interesser og forpligtelser der følger af den ovennævnte matr. numre tinglyste lokalplan, tinglyst deklaration af nr. 07-009, lyst den 7/7 1983.
Det påhviler således grundejerforeningen at vedligeholde og renholde de i lokalplanen anførte fællesarealer, fælles veje og stier – alt i overensstemmelse med lokalplanens bestemmelser herom samt renholde og vedligeholde de i ovennævnte deklarationer anførte fælles tekniske anlæg i overensstemmelse med deklarationens bestemmelse.
Grundejerforeningen har endvidere pligt til at påse, at hver grundejer ved nyplantning, pasning og klipning, opretholder et ensartet udseende af rabatter, hække og øvrige plantning, der støder op mod fællesarealerne.

§ 2.

De til enhver tid værende ejer af de af lokalplanen og de ovenfor angivne i punkt 1 anførte deklarationer omfattede matr. nr. er pligtige medlemmer af grundejerforeningen og underkastet de til enhver tid af foreningen vedtagne vedtægter.

§ 3.

Til de opgaver, det påhviler ejerforeningen at varetage hører specielt det som veje, sti og fællesarealer udlagte område, som grundejerforeningen har pligt til at tage skøde på.
Foreningens bestyrelse skal være berettiget til at udfærdige et ordensreglement.
Ordensreglementet, der skal vedtages af en generalforsamling med 2/3´s majoritet, træder i kraft fra det tidspunkt det er udsendt til medlemmerne.

§ 4.

Foreningen er upolitisk og kan ikke, ej heller med generalforsamlingens beslutning, støtte noget politisk parti.
Derimod er der intet til hinder for, at der efter beslutning på generalforsamlingen kan indgås et fagligt samarbejde med andre grundejerforeninger.

§ 5.

Ethvert ejerskifte skal anmeldes til grundejerforeningens ledelse v/kassereren. Denne anmeldelsespligt påhviler såvel den tidligere som den nye ejer.

§ 6.

Fra overtagelsesdagen at regne, er den tidligere ejer udtrådt af foreningen uden at dette medfører noget krav om udbetaling af nogen andel af foreningens formue.
Eventuelle restancer påhviler det den tidligere ejer at berigtige, dog hæfter den nye ejer solidarisk med den tidligere ejer for betaling af eventuelle forfaldne restancer til grundejerforeningen.
Foreningens medlemmer hæfter ikke solidarisk overfor tredjemand for foreningens forpligtelser.

§ 7.

Medlemsbidrag fastsættes ved den årlige generalforsamling. Kontingentet opkræves halvårsvis forud pr. 01.04 og 01.10. Der tilbagebetales ikke kontingent ved ophør af medlemskab.
Bidrag fastsættes under hensyntagen til de nødvendige driftsudgifter til nødvendig vedligeholdelse af fællesanlæg m.v., alt efter et på generalforsamlingen forelagt budget.
Kontingent pr. ejendom er ens for alle medlemmer og varierer ikke med størrelsen af parcellen eller andet.
Foreningen er bemyndiget til at lade restancerne inddrive ad retslig vej.

§ 8.

Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed.
Generalforsamlingen afholdes hvert år senest 2 måneder efter regnskabsårets udløb. Den indkaldes af bestyrelsen med 3 ugers varsel med skriftlig meddelelse til hvert enkelt medlem under den i medlemsprotokollen anførte adresse. Generalforsamlingen skal henlægges til et tidspunkt efter normal arbejdstids ophør.
Samtidig med meddelelsen om generalforsamlingen skal der gives underretning om dagsordenen i det omfang denne måtte fravige nedennævnte vedtægtsmæssige dagsorden. Ved indkaldelsen til den ordinære generalforsamling skal endvidere følge foreningens reviderede regnskab samt budgetforslag for næste regnskabsår.
Forslag fra medlemmerne der ønskes fremmet til afstemning uden for den udsendte dagsorden, skal indsendes skriftligt til bestyrelsen senest 14 dage før generalforsamlingen og af bestyrelsen udsendes til medlemmerne 7 dage inden samme. Sager der således ikke er fremkommet til bestyrelsen senest 14 dage før generalforsamlingen og udsendt til medlemmerne 7 dage inden samme og derfor ikke optaget på dagsordnen, kan ikke sættes under afstemning.
På hvert års ordinære generalforsamling skal følgende dagsorden iagttages:

  1. Valg af dirigent.
  2. Bestyrelsens beretning.
  3. Forelæggelse af godkendelse af det af bestyrelsen underskrevne og af revisor(erne) reviderede regnskab.
  4. Indkomne forslag.
  5. Valg af formand for så vidt denne afgår.
  6. Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer og suppleanter.
  7. Valg af revisor/revisorer samt suppleanter.
  8. Fremlæggelse af budget og fastsættelse af kontingent.
  9. Eventuelt.

På generalforsamlingen vælges der jfr. punkt 7, en højst to revisorer samt et tilsvarende antal suppleanter.
Ekstraordinær generalforsamling der indkaldes på samme måde og med samme varsel som den ordinære afholdes, såfremt mindst 1/4 af foreningens motiveret begæring med angivelse af forslag til dagsordenen.
Når sådan begæring er indgivet til bestyrelsen, skal generalforsamlingen afholdes inden 6 uger efter dens modtagelse.

§ 9.

Generalforsamlingen vælger en dirigent, der på generalforsamlingen afgør alle tvivlsspørgsmål vedrørende sagers behandling og stemmeafgivning.
Der tilkommer hver ejendom 1 stemme.
Ejes en ejendom af flere, haves der dog kun en enkelt stemme og det skal overfor foreningens ledelse oplyses, hvem der ejer ejendommen samt hvem der udøver stemmeretten. Eventuelle tvistepunkter i forbindelse med ejerforhold, afgøres af dirigenten.
Afstemning sker skriftligt med mindre samtlige mødende samtykker i at afstemning sker ved håndsoprækning.
Afstemninger om valg af formand, bestyrelsesmedlemmer, revisorer og suppleanter samt om vedtægtsændringer skal altid ske skriftligt.
Stemmeafgivning kan ske ved skriftlig fuldmagt til et andet medlem eller et medlem af vedkommendes husstand. Ingen kan dog afgive stemme i henhold til mere end en fuldmagt.
Beslutninger træffes ved almindelig stemmeflerhed, medmindre andet følger af nærværende vedtægt.
Ændringer i vedtægter kan kun træffes ved at 2/3 af samtlige stemmeberettigede stemmer for.
Såfremt tilslutning fra 2/3 af de stemmeberettigede ikke kan opnås, kræves tilslutning af 2/3 af de fremmødte medlemmer samt tilslutning på en ekstraordinær generalforsamling afholdt inden 2 måneder efter den ordinære, her ligeledes med tilslutning af 2/3 af de fremmødte.
Vedtægtsændringer skal tillige godkendes af Aalborg Kommune.
Over det på generalforsamlingen passerede, føres en protokol, der underskrives af dirigenten og formanden, hvorefter den har fuld beviskraft i enhver henseende.

§ 10.

Bestyrelsen vælges af generalforsamlingen. Den består af 3-5 medlemmer, der vælges på den ordinære generalforsamling for 2 år ad gangen. Der vælges 2 suppleanter. Valgbare som formand, medlemmer af bestyrelsen og suppleanter er kun foreningens medlemmer eller disses ægtefæller.
Valget af formand meddeles Aalborg Kommune.
Generalforsamlingen vælger først formanden og dernæst de øvrige bestyrelsesmedlemmer under et.
Selskabets første formand vælges for en 2 årig periode, mens de 4 øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges således, at 2 medlemmer vælges for en 2 årig periode, mens de 2 øvrige kun vælges for et år. Afgørelsen af, hvilke medlemmer der skal afgå efter det første år træffes eventuelt ved lodtrækning. Genvalg kan finde sted.
Kommer antallet af bestyrelsesmedlemmer ved afgang mellem to på hinanden følgende ordinære generalforsamlinger ned på under 3, indtræder den eller de valgte suppleanter i bestyrelsen. Suppleanter indtræder i den rækkefølge, hvori de er valgt på generalforsamlingen.
Suppleanter der er indtrådt i bestyrelsen, udtræder automatisk af denne med næstfølgende ordinære generalforsamling.
Findes ingen suppleanter indkaldes til ekstraordinær generalforsamling til valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter.
Bestyrelsen vælger en næstformand samt en kasserer af sin midte. Endvidere konstituerer bestyrelsen sig selv med hensyn til sekretær. Ved en forretningsorden kan bestyrelsen selv træffe nærmere bestemmelser om udførelsen af sit hverv.

§ 11.

Foreningen forpligtes af mindst 2 bestyrelsesmedlemmer, hvoraf den ene er formand eller næstformand

§ 12.

Revisor(erne) gennemgår mindst en gange halvårligt foreningens regnskab, der føres af kassereren og indgiver revisionsbemærkninger til bestyrelsen. Der kan når som helst fortages kasseeftersyn og der skal fortages sådan uanmeldt mindst en gang årligt.
Regnskabsåret er kalenderåret. Regnskabet skal tilstilles revisorerne inden 1. februar.
Kassereren fører en af bestyrelsen autoriseret kassebog samt medlemskartotek.

§ 13.

Foreningens virksomhed ophører, når dens formål ikke længere kan realiseres.
Foreningens opløsning kræver vedtagelse efter reglerne om vedtægtsændringer samt godkendelse af Aalborg Kommune.
I tilfælde af opløsning tilfalder eventuelt likvidationsoverskud foreningens medlemmer til ligelig fordeling.

§ 14.

Fremkommer der spørgsmål, hvorom lovene intet foreskriver, er bestyrelsen pligtig efter bedste evne og overbevisning at afgøre og løse disse problemer, men skal dog fremlægge sagen til medlemmers godkendelse ved førstkommende generalforsamling.

§ 15.

Ingen vedtægtsbestemmelse må være i strid med tinglyste deklarationer eller nogen kommunal vedtægt.

Sidst opdateret ( Lørdag, 5. februar 2011 )